طلاقطلاق از طرف زن

طلاق به دلیل تنفر از شوهر چگونه است؟

در روابط زوجیت یکی از عواملی که سبب می‌شود زوجین قصد طلاق گرفتن را داشته باشند، وجود تنفر و کراهت طرفین از یکدیگر است. طبق بررسی‌های انجام شده، در اغلب مواقع این خانم‌ها هستند که به دلیل داشتن تنفر از شوهر خود برای طلاق اقدام می‌کنند.

در قانون شرایط مرتبط با طلاق به دلیل تنفر از شوهر بیان شده است و لازمه آن بذل مهریه و یا اموال دیگر از طرف زوجه است.

طلاق راهی است که در نهایت سبب قطع رابطه زوجیت شده و زن و مرد از یکدیگر جدا می‌شوند. خواسته طلاق می‌تواند از طرف مرد و یا زن و یا به شکل توافق دو طرفه صورت گیرد. اختلافات ممکن است که در هر نوع رابطه زوجیت مطرح شود و در مواردی نیز چنین اختلافاتی منتهی به طلاق می‌شود.

تصور کنید که زوجه از شوهر خود تنفر شدید داشته و می‌خواهد از او طلاق بگیرد، اما با شرایط طلاق گرفتن آشنا نیست. طلاق گرفتن از طرف خانم‌ها اصولا با محدودیت‌هایی همراه است و زوجه نمی‌تواند به راحتی طلاق همسر خود را بگیرد.

البته که این موضوع در طلاق یک طرفه از جانب شوهر متفاوت بوده و زوج به صرف پرداخت حق و حقوق زوجه به صورت کامل امکان طلاق گرفتن را دارد.

داشتن تنفر زوجه از شوهر یکی از موارد شایع طلاق از طرف زن است که زوجه از دادگاه صدور گواهی عدم امکان سازش را تقاضا می‌کند. بروز نفرت خانم از مرد می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد و زوجه می‌تواند حتی تنفر از شوهر را مرتبط با عسر و حرج دانسته و درخواست طلاق کند.

در طلاق به دلیل تنفر از شوهر می‌تواند شامل دو نوع طلاق باشد. یک نوع طلاق به این شکل است که کراهت، رابطه یک طرفه داشته و تنها زوجه از همسر خود تنفر دارد. نوع دیگری از طلاق به دلیل تنفر از شوهر به صورت دو طرفه بوده و هر دو طرف به جهت داشتن تنفر از هم قصد طلاق گرفتن را دارند.

در هر صورت زوجه اگر از زوج تنفر دارد اما وکالت نامه محضری طلاق و سایر شرایط طلاق از طرف زن را ندارد، لازم است که شوهر را برای طلاق راضی کند. رضایت شوهر در این شرایط معمولا با بذل مهریه و یا دادن فدیه به مرد جلب می‌شود.

در ادامه مقاله، شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما برای دریافت مشاوره حقوقی طلاق در این زمینه با کارشناسان حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

تنفر از شوهر؛ عامل اصلی طلاق از طرف زن

طلاق اقسام مختلفی دارد که یکی از شیوه‌های رایج در طلاق این است که تقاضای جدایی و طلاق به صورت یک طرفه از جانب زن باشد. طبق قانون زن در مواردی خاص این حق را دارد تا تقاضای طلاق نموده و از همسر خود جدا شود.

در پرونده‌های طلاق که خواهان آن زن می‌باشد، معمولا دادگاه‌ها با چالش‌های مختلفی همراه هستند و صدور حکم طلاق را به راحتی انجام نمی‌دهند.

عوامل گوناگونی در طلاق گرفتن زوجین تاثیرگذار هستند که یکی از آن‌ها می‌تواند تنفر زوجه از شوهر باشد. این که خانم از همسر خود کراهت پیدا می‌کند، دلایل گوناگونی دارد اما در هر صورت زوجه بر اساس شرایطی که در قانون بیان شده است این امکان را دارد که به دلیل متنفر بودن از شوهر، دادخواست طلاق به دادگاه بدهد.

مواردی مانند عدم پرداخت نفقه و یا سوء رفتار شوهر در صدور حکم طلاق تاثیرگذار هستند و تنفر از شوهر نیز به عنوان دلیل رایج در طلاق گرفتن زن از مرد به شمار می‌رود.

در جلسات مشاوره‌ای که قبل از طلاق برگزار می‌شود، عموما خانم به این موضوع اشاره می‌کند که بروز رفتارهایی از طرف شوهر باعث شده تا او از همسر تنفر پیدا کند.

البته لازم به ذکر است که تنفر از شوهر به تنهایی عاملی برای طلاق گرفتن خانم نیست و زوجه برای آن که بتواند از زوج طلاق بگیرد، باید عسر و حرج خود در زندگی را ثابت نموده و یا به دلایل محکمه پسند دیگری اشاره کند.

در قانون ایران نحوه طلاق گرفتن زوجه به دلیل تنفر از شوهر بیان شده است که با بذل مهریه و جلب رضایت شوهر، طلاق به دلیل تنفر از شوهر محقق می‌شود.

تنفر از شوهر

امکان طلاق گرفتن زوجه به دلیل تنفر از شوهر وجود دارد؟

به طور کلی خانم‌های متاهل طبق قانون می‌توانند برای طلاق اقدام کنند اما طلاق از طرف زوجه دارای شرایط خاصی است. متنفر شدن زوجه از شوهر ممکن است که در اوایل زندگی و یا در طول دوران زندگی مشترک رخ دهد. اما بهتر است که زن قبل از آن که برای طلاق اقدام کند، حتما با مشاوران امور خانواده چند جلسه مشاوره داشته باشد و مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارد.

گاهی راهکارهایی به زن داده می‌شود که می‌تواند سبب جریان پیدا کردن زندگی شده و دیگر به طلاق قکر نکند. حال در این زمینه سوالی مطرح می‌شود که در صورتی که زوجه از همسر خود تنفر داشته باشد، آیا امکان طلاق گرفتن او وجود دارد؟

باید به این موضوع اشاره نمود که زوجه برای ارائه درخواست طلاق، حتما باید دلیل محکمه پسند داشته باشد تا دادگاه حکم طلاق را صادر کند.

در رابطه با این که تنفر از شوهر به تنهایی دلیل کافی برای ارائه درخواست طلاق است یا خیر و این که دادگاه به صرف این که ادعای زوجه برای طلاق، تنفر از شوهر است، حکم طلاق را صادر می‌کند یا خیر در بخش بعدی به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

تنفر از شوهر دلیل موجهی برای طلاق گرفتن زن است؟

تنفر از شوهر می‌تواند این امکان را برای زوجه به وجود آورد که درخواست طلاق کند اما باید به این موضوع اشاره کرد که داشتن کراهت از شوهر به تنهایی، دلیل موجهی و قانع کننده برای آن که زوجه بتواند حکم طلاق را از دادگاه دریافت کند، نیست.

در این صورت باید دلیل دیگری که در قانون برای طلاق از طرف زن پیش بینی شده است در بحث طلاق به دلیل تنفر از شوهر مورد بررسی قرار گیرد.

در صورتی که زوجه در متن دادخواست طلاق صرفا به کراهت از شوهر اشاره کرده و تنها طبق این دلیل از دادگاه تقاضای صدور مجوز جدایی را دارد، درخواست وی رد خواهد شد.

در قانون به شرایط و نحوه طلاق گرفتن زوجه به دلیل تنفر از شوهر در قالب طلاق خلع و مبارات اشاره نموده است اما یکی از راه‌هایی که زوجه می‌تواند در ابن زمینه از شوهر طلاق بگیرد، اثبات عسر و حرج است. عسر و حرج، دلیل موجه و قانونی است که زن امکان ارائه درخواست طلاق را به استناد آن دارد.

مواردی که برای عسر و حرج در نظر گرفته می‌شود، حصری نیستند و هر موضوعی که سبب شود تا زوجه در رابطه با زندگی با همسر در وضعیت سخت و دشواری قرار گیرد، می‌تواند مصداق عسر و حرج پبدا کند.

حال تنفر از شوهر نیز در صورتی که زوجه دارای مدارک و اسناد معتبر و قابل قبولی بوده و در نزد دادگاه نیز منجر به اثبات عسر و حرج شود، می‌تواند سبب طلاق گرفتن زوجه از شوهر گردد.

در واقع اگر تنها دلیل زن برای طلاق، تنفر از شوهر باشد، امکان طلاق گرفتن زوجه وجود ندارد و دادگاه نیز اقدام به رد دادخواست طلاق می‌کند. البته راه‌های دیگری مانند بذل مهریه از طرف زن و در مقابل نیز جلب رضایت شوهر می‌تواند در طلاق گرفتن زوجه به دلیل تنفر از شوهر، کارایی داشته باشد.

بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که طلاق گرفتن از شوهر به جهت تنفر از وی امکان پذیر است اما کراهت از همسر به تنهایی دلیل موجهی برای صدور گواهی عدم امکان سازش نیست.

طلاق به دلیل تنفر از شوهر چه نوع طلاقی است؟

در قانون مدنی به بحث طلاق به دلیل تنفر از شوهر اشاره شده است و به تبع آن دو نوع طلاق مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی طلاق طبق تقسیم بندی قانونی، شامل طلاق رجعی و طلاق بائن است. در واقع بر اساس حق رجوع، طلاق به این شیوه تقسیم بندی شده است.

طلاق بائن خود نیز شامل طلاق خلع و طلاق مبارات است. در این دو نوع طلاق، کراهت و تنفر زوجین عاملی برای ارائه درخواست طلاق است. در واقع طلاق خلع و مبارات به دلیل تنفر واقع شده اما این طلاق‌ها نیز دارای شرایط خاصی هستند.

طلاق خلع، به طلاقی گفته می‌شود که زوجه از همسر تنفر دارد و در مقابل آن نیز مالی را بذل می‌کند. در طلاق مبارات نیز کراهت و تنفر وجود دارد اما تنفر رابطه دو طرفه از طرف زن و شوهر دارد. در طلاق خلع، تنها زوجه از شوهر تنفر دارد و در واقع کراهت از شوهر، رابطه یک طرفه دارد.

بنابراین در طلاق‌هایی که بحث تنفر و کراهت مطرح است، این نوع طلاق از نوع بائن است و در این صورت شوهر حق رجوع به همسر را نخواهد داشت. در طلاق بائن، حق رجوع برای مرد وجود ندارد و شوهر اگر قصد بازگشت به زندگی و همسر را داشته باشد، باید مجددا عقد نکاح را جاری کند.

شرایط طلاق به خواست زوجه به دلیل تنفر از شوهر

در بخش قبل به این موضوع اشاره شد که طلاق به دلیل تنفر از شوهر از نوع طلاق بادن بوده و به تبع آنیز حق رجوع از مرد سلب می‌شود. طلاق به دلیل کراهت از شوهر به صورت یک طرفه و دو طرفه واقع می‌شود.

طلاق به جهت تنفر از مرد به صورت یک طرفه از نوع خلع و طلاقی که در آن تنفر به شکل دو طرفه است، از نوع طلاق مبارات می‌باشد.

در هر صورت طلاق خلع و مبارات که ناشی از تنفر زوجه از زوج و یا هر دو طرف است، دارای شرایطی است که در این بخش شرایط این نوع طلاق را بررسی خواهیم کرد.

ازدواج اجباری

شرایط طلاق خلع

همانطور که در جلسات مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری گفته شد، یکی از انواع طلاق بائن که در آن موضوع تنفر و کراهت از شوهر مطرح است، طلاق خلع می‌باشد. در این نوع طلاق، تنها زوجه از زوج تنفر دارد و لازمه تحقق این طلاق، احراز یک سری شرایط خاصی است.

در واقع به صرف اجرا شدن شرایط مندرج در قانون، طلاق خلع محقق می‌شود. پیش از پرداختن به شرایط طلاق به دلیل تنفر از زوج در طلاق خلع، ابتدا تعریفی که در قانون مدنی از طلاق خلع بیان شده است را ارائه می‌کنیم.

بر اساس ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی، طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد، طلاق می‌گیرد؛ اعم از این که مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و کمتر از مهریه باشد.

در طلاق خلع، کراهت و تنفر یک نوع رابطه یک طرفه است، بدین معنا که زوجه فقط از شوهر تنفر دارد و از این حیث قصد دارد طلاق بگیرد. زوجه اقدام به دادن مالی به شوهر می‌کند تا بتواند رضایت او را جلب نماید. میزان مال داده شده می‌تواند خود مهریه، معادل با مهریه، کمتر و یا بیشتر از مهریه باشد.

در طلاق به دلیل تنفر از شوهر از نوع طلاق خلع، امکان دادن مالی بیشتر از مهریه تعیین شده وجود دارد. به دلیل آن که زوجه دلیل قانونی برای طلاق ندارد، باید برای آن که درخواست طلاق به دادگاه بدهد و به تبع آن نیزحکم طلاق را دریافت کند، بایستی رضایت شوهر را به دست آورد.

به دست آوردن رضایت شوهر نیز می‌تواند از طریق بذل مهریه و یا اموال دیگری باشد.

شرایط طلاق مبارات

طلاق مبارات نوع دیگری از طلاق بائن است که برای طلاق گرفتن زوجه از شوهر نیز وجود شرایطی، الزامی است. طبق ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی، طلاق مبارات این است که کراهت از طرفین باشد ولی عوض و یا مالی که به شوهر داده می‌شود، نباید زائد بر مهریه باشد.

در طلاق مبارات نیز مانند طلاق خلع، موضوع کراهت و تنفر مطرح است اما تنفر و کراهت در طلاق مبارات در بین زن و شوهر، هر دو وجود دارد. در واقع علاوه بر زوجه، شوهر نیز از همسر کراهت دارد و زوجه در قبال طلاق از شوهر، مالی را به او می‌دهد.

مالی که زوجه برای طلاق به شوهر می‌دهد، حداکثر تا میزان مهریه است و امکان دادن فدیه بیشتر از مهریه در طلاق مبارات وجود ندارد.

در صورت احراز شرایط مزبور، زوجه این امکان را دارد که در صورت داشتن کراهت از زوج به صورت طلاق خلع و یا مبارات اقدام کند. علت این که زوجه اقدام به بذل مهریه و یا مال دیگری به شوهر می‌کند، این است که برای طلاق هیچ دلیل موجهی نداشته و در این صورت باید حتما رضایت شوهر را داشته باشد.

شوهر نیز می‌تواند بخشش مال در قبال جلب رضایت برای طلاق را قبول نکرده و در این صورت زوجه امکان طلاق گرفتن به دلیل تنفر از شوهر را نخواهد داشت.

تنفر زن از شوهر خود

رضایت مرد در طلاق از طرف زوجه به دلیل تنفر از شوهر

راضی بودن شوهر همواره در طلاق‌هایی که از جانب زن درخواست می‌شود، مورد بحث قرار می‌گیرد. خانمی که تمایل دارد تا به صورت یک طرفه از شوهر طلاق بگیرد، باید رضایت همسر را داشته باشد.

البته داشتن رضایت زوج تنها در مواردی است که خانم دلیل قانونی برای طلاق نداشته و لازمه طلاق از طرف زوجه، راصی بودن همسر است.

در طلاق از طرف زوجه به دلیل تنفر از شوهر، اگر زوجه دلیل موجهی مانند عسر و حرج داشته باشد، برای طلاق گرفتن لزومی برای جلب رضایت زوج نیست.

همچنین اگر شوهر در زمان عقد و یا هر زمان دیگری به همسر خود وکالت نامه محضری طلاق داده باشد، برای طلاق گرفتن زوجه به دلیل تنفر از شوهر، نیازی به این که زن رضایت شوهر را داشته باشد، نیست.

در طلاق خلع و مبارات که زوجه از زوج تنفر دارد، اقدام به بذل مال می‌کند، به این دلیل که زن دلیل برای طلاق ندارد، اقدام به جال رضایت شوهر می‌کند. در واقع عوض و یا مال در ازای رضایت دادن برای طلاق انجام می‌شود. رضایت شوهر و بذل مهریه و یا مال دیگر جز شرایط اصلی در طلاق به دلیل تنفر از شوهر است.

زوجه با بخشیدن تمام و یا بخشی از مهریه، در صدد است تا این که شوهر را راضی کند که اجازه طلاق زوجه را بدهد. شوهر هیچ لزومی برای رضایت دادن برای طلاق همسر خود را ندارد و می‌تواند بذل مهریه از طرف زوجه را نپذیرد.

در این صورت حتی با وجود دادن مال و یا فدیه، اگر شوهر راضی نباشد، امکان طلاق گرفتن زوجه وجود ندارد.

نحوه طلاق گرفتن زوجه به دلیل تنفر از زوج

در طلاق به دلیل تنفر از شوهر با این فرض که زوجه اقدام به بذل مهریه نموده و شوهر نیز برای طلاق رضایت داده است، حال زوجه قصد دارد اقدامات لازم طلاق را انجام دهد، اما با نحوه انجام آن آشنا نیست. در این صورت چگونه باید درخواست طلاق بدهد؟

مانند سایر طلاق‌هایی که از جانب زن تقاضا می‌شود، در طلاق به دلیل تنفر از شوهر، زوجه ابتدا باید در جلسات مشاوره طلاق که قبل از جلسات دادرسی برگزار می‌شود، حضور داشته باشد. با انجام این مرحله و تایید عدم امکان سازش از طرف شخص مشاور، گواهی تقدیم زوجه می‌شود.

با صدور گواهی از مراکز مشاوره خانواده، حال زوجه باید مبادرت به تنظیم دادخواست طلاق کند. برای شروع به رسیدگی درخواست طلاق به دلیل تنفر از شوهر، زوجه باید مانند سایر دعاوی حقوقی، دادخواستی را تنظیم کند.

بعد از آن که دادخواست طلاق نگارش شد، بایستی طلاق با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسد.

در این صورت پرونده طلاق به مجتمع قضایی دادگاه خانواده جهت رسیدگی ارسال می‌شود. قبل از آن که دادگاه فرآیند بررسی پرونده طلاق را شروع کند، زوجین را به داوری ارجاع می‌دهد.

در هر صورت زوجه باید برای طلاق به دلیل تنفر از شوهر، رضایت همسر را داشته باشد؛ مگر این که امکان اثبات عسر و حرج را نزد دادگاه داشته باشد.

در صورت وجود شرایط قانونی طلاق به دلیل تنفر از شوهر، گواهی عدم امکان سازش صادر شده و زوجه امکان ثبت طلاق در محضر را خواهد داشت.

برای دادگاه‌های خانواده در تمامی پرونده‌های طلاق از طرف زن، این موضوع حائز اهمیت است که دلایل ذکر شده در متن دادخواست طلاق، موجه و محکمه پسند باشد تا امکان صدور حکم طلاق را داشته باشند.

تنفر

مدارک مورد نیاز برای طلاق خلع و مبارات

در طلاق خلع و مبارات که تنفر از شوهر و یا تنفر دو طرفه مطرح است، باید یک سری مدارک تهیه شود. در واقع وجود مدارک چه در زمان ارائه درخواست طلاق به دادگاه و چه ثبت محضری طلاق، لازم و ضروری است.

در هر صورت به گفته وکیل طلاق تهیه مدارک زیر باید در طلاق خلع و مبارات انجام شود:

  • مدارک هویتی زوجه مانند شناسنامه و کارت ملی
  • سند ازدواج
  • توافق نامه کتبی
  • گواهی عدم بارداری

در طلاق مبارات که طلاقی با توافق زوجین است، ارائه مدارک هویتی هر دو طرف ضروری است اما در طلاق خلع، تنها کافی است که کارت ملی و شناسنامه زوجه تهیه و ارائه شود. اصل سند ازدواج و در صورت مفقودی نیز آن نیز رونوشت عقدنامه در زمان ثبت طلاق، مورد نیاز است.

توافق نامه کتبی در طلاق مبارات باید تهیه شود. گواهی عدم بارداری در زمان ثبت طلاق در محضر از طرف سردفتر درخواست می‌شود که این کار برای تعیین تکلیف وضعیت بارداری زوجه و در صورت حامله بودن زوجه، تعیین تکلیف حقوق فرزند انجام شود.

مشاوره حقوقی طلاق به دلیل تنفر از شوهر

طلاق به دلیل تنفر از شوهر، جز یکی از طلاق‌های شایع از طرف زن است که مقررات و شرایط طلاق خلع و مبارات برای این نوع از طلاق در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که پیرامون طلاق به دلیل تنفر از شوهر، پرسش حقوقی دارید، به شما توصیه می‌کنیم که با سامانه بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

ارائه مشاوره حقوقی طلاق در سامانه به صورت تخصصی و از طرف وکلای مجرب انجام می‌شود و برای گرفتن نوبت مشاوره با وکیل آنلاین و حضوری، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا