کیفری (جرائم)

سریع ترین روش دریافت گواهی عدم سوء پیشینه | حضوری و آنلاین

اخیرا گواهی سوء پیشینه هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین صادر می‌شود؛ که در این مطلب به تشریح هر دو روش حضوری و آنلاین می‌پردازیم.

شما ممکن است برای اموری نظیر استخدام و غیره نیاز به دریافت گواهی سوء پیشینه داشته باشید. به همین جهت چه شما چه وکیل دادگستری که دارید مراحلی را که در ادامه بیان می کنیم باید دنبال نمایید.

چگونه می توان گواهی عدم سوء پیشینه دریافت کرد؟

بر اساس قانون و ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲، کسی که مرتکب جرم شود و مجازات برای او تعیین شود، محکومیت کیفری موثر خواهد داشت و تا پایان زمان مجازات نمی‌تواند گواهی عدم سوء پیشینه دریافت کند.

علاوه بر این بعد از اتمام مجازات با توجه به نوع جرم، سوء پیشینه مجرم در سیستم باقی می‌ماند و پاک نمی‌شود، اما در استعلامات سابقه این مورد ذکر نمی‌شود.

مجازات‌ها با تغییر قانون و اصلاح آن درجه‌بندی شده‌اند. در نتیجه با همه مجرمان یکسان برخورد نمی‌شود و با توجه به درجه جرم، شدید یا خفیف بودن آن با مرتکب به طور متناسب رفتار می‌شود.

محکومیت کیفری قطعی در مورد جرایم عمدی، بعد از اجرای حکم یا گذر زمان، برای مدت زمان مقرر به عنوان مجازات تبعی، محکوم را از برخی حقوق اجتماعی محروم می‌کند.

جز در موارد محکومیت قطعی کیفری و مواد ذکر شده در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲، محکوم علیه سابقه کیفری نخواهد داشت و گواهی عدم سوء پیشینه برای او صادر می‌شود.

دریافت گواهی سوء پیشینه آنلاین

دریافت گواهی سوء پیشینه به‌ صورت حضوری

اشخاص با در دست داشتن مدارک لازم می‌توانند، به مراکز خدماتی پلیس + ۱۰ و یا دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند.

پس از بررسی مدارک و پرداخت هزینه‌های مربوطه ظرف زمان مشخصی گواهی سوء پیشینه از طریق پست به‌دست آن ها خواهد رسید، اما مدارک موردنیاز برای دریافت عدم سوء پیشینه به‌صورت حضوری عبارت‌اند از:

  • به همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • به همراه داشتن عکس بیومتریک (در صورت به همراه نداشتن عکس بیومتریک در بعضی از دفاتر این عکس از افراد گرفته می‌شود).
  • معرفی‌نامه از محل کار یا تکمیل فرم درخواست
  • ثبت دقیق کد پستی و نشانی
  • دریافت گواهی سوء پیشینه به‌صورت آنلاین

قوه‌ قضاییه به‌تازگی جهت جلوگیری از اتلاف وقت متقاضیان و سهولت کار آن ها امکان دریافت گواهی سوء پیشینه را از طریق اینترنت فراهم کرده است.

برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه به‌ صورت اینترنتی متقاضی باید به سامانه‌ الکترونیک قضایی (سامانه‌ ثنا) مراجعه کند و درخواست خود را به ثبت برساند.

مراحل ثبت اطلاعات جهت دریافت گواهی سوء پیشینه

با توصیه مشاوره حقوقی بنیاد وکلا مراحل دریافت گواهی سوء پیشینه آنلاین به شرح زیر می باشد:

  1. ابتدا عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی را در مرور گر سیستم خود سرچ کنید و وارد صفحه سامانه الکترونیک قضایی شوید.
  2. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه از منوی سمت راست گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.
  3. سپس در صفحه‌ نمایش داده‌شده، کد ملی خود را در فیلد شماره‌ ملی وارد کنید. همچنین رمز شخصی خود را در فیلد رمز شخصی وارد کنید و بر روی گزینه‌ مرحله‌ بعد کلیک کنید؛ توجه کنید که داشتن رمز شخصی مستلزم ثبت‌نام در سامانه‌ ثنا و دریافت آن است. نحوه‌ ثبت‌نام در این سامانه و دریافت رمز شخصی در پایان این مراحل توضیح داده می‌شود.
  4. در این مرحله سامانه از شما رمز موقت را می‌خواهد. رمز موقتی که به تلفن همراه شما ارسال می‌شود را وارد کنید. توجه داشته باشید شما ۱۲۰ ثانیه زمان برای واردکردن رمز موقت دارید.
  5. اکنون وارد صفحه‌ کاربری شخصی خود شده‌اید. بر روی گزینه‌ ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه‌ کلیک کنید.
  6. یک صفحه‌ جدید باز می‌شود که در آن مشخصات شما وجود دارد. با کلیک بر روی قسمت نارنجی‌ رنگ در سمت چپ صفحه واحد قضایی بررسی‌کننده را انتخاب می‌کنید.
  7. به‌ صورت پلکانی استان محل سکونت و شهر محل سکونت خود را انتخاب می‌کنید. سپس دادسرای عمومی شهر مورد نظر خود را که قصد دارید سوءپیشینه به آنجا ارسال شود را انتخاب کنید؛ چنانچه می‌خواهید گواهی خود را به مرجع خاصی ارسال کنید. در فیلد نام/ سازمان/ اداره/ شرکت، نام مرجع مورد نظر را می‌نویسید. همچنین اگر گواهی را برای خود می‌خواهید. گزینه‌ شخصی را انتخاب می‌کنید، سپس در پایان‌ بر روی منوی سبز رنگ ثبت موقت درخواست کلیک می‌کنید.
  8. پس‌ از اینکه سیستم درخواست شما را با موفقیت ثبت کرد به مرحله‌ بعد می‌روید و بر روی گزینه‌ محاسبه‌ هزینه کلیک ‌کنید.
  9. بعد از پرداخت هزینه از طریق کارت اعتباری و درگاه الکترونیک درخواست شما به مرجع قضایی ارسال می‌شود.

همچنین پس از بررسی‌های لازم نتیجه‌ آن به سامانه‌ ثنا ابلاغ خواهد شد و سامانه‌ ثنا شما را به‌ صورت پیامک از صدور گواهی سو پیشنه مطلع خواهد کرد.

مندرجات گواهی سوء

رمز شخصی و ضرورت داشتن آن

همان‌طور که میدانید، تا زمانی که رمز شخصی خود را از سامانه‌ ثنا دریافت نکنید نمی‌توانید. وارد سامانه‌ الکترونیک قضایی شوید و سوء پیشینه خود را به‌ صورت اینترنتی دریافت کنید.

برای داشتن رمز شخصی ابتدا باید در سامانه‌ الکترونیک ثنا ثبت‌نام کرد؛ ثبت‌نام در این سامانه به‌ صورت حضوری است.

افراد متقاضی ساکن در تهران با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قادر به ثبت‌نام بوده و رمز شخصی خود را دریافت می‌کنند، اما افراد ساکن در شهرستان‌ها موظف هستند، به دادگستری محل سکونت خود مراجعه نمایند و پس از ثبت‌ نام رمز شخصی خود را دریافت کنند.

تسریع در روند اخذ رمز شخصی

جهت تسریع در روند ثبت‌نام به هنگام مراجعه‌ حضوری افراد می‌توانند به صورت اینترنتی اقدام به ثبت اطلاعات اولیه‌ خود کنند، تا سریع‌تر موفق به دریافت رمز شخصی خود شوند.

مراحل ثبت نام در سامانه‌ ثنا

  1. ابتدا نشانی سایت سامانه‌ (www.adliran.ir) را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید.
  2. پس از ورود به سامانه از منوی سمت راست سامانه‌ ثبت‌نام الکترونیک را انتخاب کنید.
  3. در این صفحه گزینه‌ ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب کنید.
  4. اطلاعات درخواستی را با دقت وارد کنید. سپس بر روی گزینه‌ ادامه کلیک کنید.
  5. این صفحه قوانین استفاده از سامانه را برای شما تشریح کرده است. پس از مطالعه‌ قوانین بر روی گزینه‌ تایید کلیک کنید و وارد مرحله‌ بعد شوید.
  6. در صفحه‌ ظاهرشده اطلاعات کامل شناسنامه‌ای شما به ثبت رسیده است؛ فقط کافی است محل تولد و دین خود را در فیلید های مخصوص وارد کنید، سپس با کلیک بر روی گزینه‌ مرحله بعد وارد صفحه‌ بعد شوید.
  7. در این صفحه اطلاعات تماس و ایمیل را وارد کرده و به مرحله‌ بعد بروید.
  8. در این مرحله اطلاعات کامل محل سکونت و نشانی خود را وارد کنید و بعد گزینه‌ به مرحله‌ بعد را انتخاب کنید.
  9. در این صفحه نام مستعار، شغل، تحصیلات و فایل تصویر خود را بارگذاری کنید، سپس اتمام ثبت اطلاعات اولیه را انتخاب کنید؛ پیامی بر روی سیستم شما ظاهر خواهد شد. مبنی بر اینکه ثبت نام اولیه‌ شما با موفقیت به اتمام رسید.

پس از تکمیل ثبت‌نام اولیه برای نهایی کردن ثبت نام و احراز هویت باید با همراه داشتن کارت ملی به یکی از نزدیک‌ترین دفاتر قضایی محل زندگی خود مراجعه کنید. تا آن ها پیامک حاوی رمز عبور را برای شما ارسال کنند. با کمک این رمز شما خواهید توانست وارد سامانه‌ ثنا شوید.

گواهی سوء پیشینه در سامانه ثنا

موارد کاربرد رمز اخذ شده از سامانه ثنا

این رمز شخصی شما است، بنابراین برای هر بار ورود به سامانه‌ ثنا به آن نیاز دارید. پس به‌درستی از آن نگهداری کنید. اشخاص می‌توانند، برای پیگیری امور قضایی و یا دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در سال‌های آتی دوباره از این رمز ‌استفاده کنند.

محکومیت به چه جرایمی موجب سوء پیشینه کیفری می‌شود؟

در صورتی که محکومیت، از جمله محکومیت‌های موثر کیفری باشد، علاوه بر مجازات اصلی لازم است، مجازات فرعی که جنبه اجتماعی و عمومی جرم است، اجرا شود.

طبق «قانون مجازات اسلامی»، محکومیت به جرایم زیر از جمله محکومیت‌های موثر کیفری به شما می‌رود:

  • جرایمی که مجازات آن‌ها سالب حیات است، مانند قتل که مجازات آن قصاص است
  • جرایمی که مجازات آن‌ها حبس ابد است: مانند ارتکاب سرقت حدی برای بار سوم
  • جرایمی که موجب مجازات قطع عضو هستند، مانند سرقت حدی برای بار اول و دوم
  • جرایم موجب مجازات قصاص عضو، مانند قطع عمدی عضو دیگری که موجب قصاص عضو جانی می‌شود
  • جرایم مستوجب نفی بلد، مانند محاربه
  • جرایم مستوجب حبس تا درجه‌ پنج، مانند آدم‌ربایی
  • جرایم موجب شلاق حدی، مانند زنا، قذف و شرب خمر

اعتبار گواهی سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه چند روزه صادر می شود؟

گواهی سوء پیشینه تنها یک ماه اعتبار دارد اما با ترجمه رسمی آن، اعتبار این گواهی تا شش ماه افزایش می‌یابد.

دریافت این گواهی ممکن است سه تا شش روز و یا دو هفته طول بکشد؛ زیرا پروسه دریافت این گواهی توسط چند اداره انجام می‌شود و به همین دلیل احتمال بروز تاخیر و طولانی شدن روند آن وجود دارد.

البته لازم به ذکر است که  طبق گفته های متخصصین در جلسات با وکیل تلفنی کسانی که برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه عجله دارند، می‌توانند تحت شرایطی برای دریافت فوری گواهی اقدام کنند.

اگر بعد از یک هفته این گواهی به دست متقاضی نرسید، او می‌تواند با ارائه فیش دفاتر تشخیص هویت، وضعیت صدور و ارسال گواهی خود را پیگیر کند و جویای زمان تحویل آن شود.

نمونه گواهی عدم سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه اصولا به شکل زیرمی باشد:

اداره سجل کیفری دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان گواهی می‌دهد آقای/ خانم ….. نام خانوادگی….. فرزند…… دارای شماره شناسنامه …… و شماره ملی…… متولد سال ……. صادره از ….. محکومیت کیفری ندارد.

رییس اداره سجل کیفری دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان

اگر فکر می کنید نیاز به راهنمایی بیشتری دارید از وکیل آنلاین در بنیاد وکلا کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا