مهاجرت تحصیلی

چگونه برای تحصیل دکتری در ترکیه اقدام کنم

تحصیل در ترکیه با توجه به اینکه شرایط خوبی در این کشور وجود دارد و افراد متقاضی می‌توانند زندگی جدیدی را با کیفیت بالا آغاز نمایند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد تمایل پیدا می‌کنند تا از این طریق فرصت‌های جدیدی را برای خود رقم بزنند.

با توجه به اینکه کشور ترکیه در طی چند سال اخیر از لحاظ گردشگری و توریسم، برخی صنایع و همچنین دانشگاه‌های برتر و سطح علمی در رتبه خوبی قرار دارد، می‌توان بیان نمود که بسیاری از افراد برای انجام انواع مهاجرت این کشور را در اولویت خود قرار داده و سعی می‌کنند که زندگی جدیدی را آغاز نمایند.

تحصیل دکتری در ترکیه و یا کارشناسی ارشد در این کشور مورد توجه بسیاری از افراد است و با توجه به اینکه مدرک کشور ترکیه بین‌المللی است، بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا از این طریق راهی برای مهاجرت و سفر آسان‌تر به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز پیدا کنند.

در این مطلب تمامی نکات و مسائل مربوط به تحصیل دکتری در ترکیه را مورد بررسی قرار داده و بیان می‌کنیم که چگونه می‌توان برای آن اقدام نمود و بهترین دانشگاه و رشته مربوط به آن کدام هستند.

تحصیل دکتری در ترکیه

۱

درباره تحصیل دکتری در ترکیه

به طور سالانه بسیاری از افراد تصمیم می‌‌گیرند که برای ادامه تحصیل خود به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و پس از آن به صورت دائم در آن کشور اقامت داشته باشند.

تحصیل در ترکیه و کشورهای دیگر در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد باعث می‌شود که فرد متقاضی بتواند به شکل آسان‌تری برای مهاجرت به کشورهای پیشرفته دیگر نیز اپلای کرده و ویزای تحصیلی یا کاری دریافت نماید.

مدارک تحصیلی کشور ترکیه برخلاف بسیاری از مدارک تحصیلی ایران دارای اعتبار بین‌المللی هستند و مورد قبول بسیاری از سازمان‌ها و جوامع بین‌المللی قرار می‌گیرند و به همین منظور تمایل افراد برای دریافت آن‌ها بسیار زیاد می‌باشد.

بنابراین با توجه به اینکه امکان آغاز زندگی باکیفیت‌تری نسبت به ایران و همچنین ایجاد فرصت‌های جدید برای فرد متقاضی وجود دارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا مدارک تحصیلات تکمیلی خود را از دانشگاه‌های معتبر کشورهای دیگر دریافت نمایند.

تحصیل دکتری در ترکیه و یا هر کشور دیگری نسبت به مقاطع دیگر دارای هزینه بیشتری است و به همین منظور بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا بورسیه‌های مخصوص آن را دریافت نمایند و از این طریق مهاجرت تحصیلی خود را انجام دهند.

شرایط تحصیل دکتری

در حالت کلی تحصیل دکتری در ترکیه و یا کشورهای دیگر نیازمند دارا بودن شرایط خاصی به جز شرایط معمول برای مهاجرت تحصیلی نیستند و می‌توان بیان نمود که فرد متقاضی با دارا بودن مدارک و تمکن مالی مورد نیاز و برخی موارد دیگر می‌تواند برای تحصیل دکتری اقدام کند.

فرد متقاضی برای تحصیل دکتری در ترکیه باید دوره‌های لیسانس و ارشد را نیز گذرانده باشد و مدارک آن‌ها را نیز ارائه دهد و از این طریق بتواند برای مقطع دکتری اپلای کند.

علیرغم اینکه شرایط بسیار خاصی برای تحصیل دکتری در ترکیه نیاز نیست و فرد متقاضی می‌تواند برای آن با دارا بودن مدرک ارشد و غیره اقدام کند، می‌توان بیان کرد که دارا بودن تمام شرایط آن به صورت دقیق لازم است و فرد متقاضی باید در نظر داشته باشد که جزئیات مراحل و نحوه اپلای را به خوبی رعایت نماید.

همچنین شایان ذکر است که در بسیاری از دانشگاه‌ها و رشته‌ها با توجه به اینکه تدریس به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد، نیاز است که فرد به این زبان مسلط باشد و دارای مدارک معتبر نیز باشد.

مدارک لازم برای تحصیل دکتری چه مواردی را شامل می‌شود؟

مدارک لازم برای تحصیل در مقاطع مختلف در کشورهای دیگر و مهاجرت تحصیلی دارای اشتراکاتی با هم هستند و افراد می‌توانند از طریق وکیل مهاجرتی و افراد باتجربه در این زمینه نیز اطلاعات کسب کنند.

از مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل دکتری در ترکیه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • مدارک تحصیلی دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ریزنمرات تحصیلی فرد
  • توصیه نامه از یک یا دو استاد بسته به درخواست دانشگاه
  • انگیزه نامه فرد متقاضی
  • پاسپورت دارای اعتبار و کپی از آن
  • کپی و گزیده‌ای از پایان‌نامه کارشناسی ارشد متقاضی
  • مدرک زبان با نمرات بالاتر از حداقل مورد نظر
  • مدارک مربوط به آزمون‌های ورودی
  • سوابق علمی و تحقیقاتی و فعالیت‌های علمی فرد که در پذیرش او نقش موثری دارند

نحوه تحصیل دکتری در ترکیه

۲

نحوه اپلای برای مقطع دکتری در ترکیه

اپلای برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دکتری به ترکیه همانند اپلای برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه است و افراد متقاضی می‌توانند برای مهاجرت تحصیلی به آن کشور اقدام نمایند.

برای اپلای تحصیل دکتری در ترکیه فرد متقاضی باید مراحل را به صورت درست و دقیق طی کند و به همین ترتیب بتواند در سریع‌ترین حالت ممکن مهاجرت خود را به کشور مقصد انجام دهد.

برای اپلای دکتری در ترکیه نیاز است که فرد دانشجو در ابتدا تمامی دانشگاه‌هایی که واحدها و دروس مقطع دکتری در آن‌ها ارائه می‌شود را بررسی نموده و با توجه به رشته، شهر و وضعیتی که فرد دارد دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نماید و برای اپلای در آن اقدام کند.

پس از آن فرد می‌تواند برای اپلای در دانشگاه اقدام نموده و با پرداخت اپلیکیشن فی و بارگذاری رزومه و اطلاعات خود درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه را ارائه دهد.

بعد از طی شدن روند مربوط به اپلای برای اخذ پذیرش باید منتظر بماند تا درخواست وی مورد قبول یا رد قرار گیرد و در صورتی که مورد قبول قرار گرفت می‌تواند برای ادامه روند و دریافت ویزای تحصیلی و غیره اقدام کند.

پس از آن باید به سفارت ترکیه مراجعه نموده و درخواست دریافت ویزای تحصیلی را ثبت کند و فرم مخصوص آن را دریافت و پر کند و مدارک لازم را به صورت درست و دقیق ارائه دهد.

ممکن است که پس از تایید وی، برای او وقت مصاحبه تعیین شود که فرد ملزم شود در وقت مقرر برای انجام مصاحبه به سفارت مراجعه نموده و پس از آن روند دریافت ویزای تحصیلی را به پایان رساند.

نکات مربوط به اپلای و مهاجرت تحصیلی

  • مهاجرت تحصیلی و اپلای برای آن باید به صورت درست و دقیق انجام گیرد و فرد متقاضی تمامی مراحل را به درستی طی کند تا بتواند در کمترین زمان ممکن ویزای خود را دریافت نموده و مهاجرت کند.
  • اقامت دائم در ترکیه و ارسال ویزای همراه ترکیه از طریق مهاجرت تحصیلی نیز ممکن است و فرد می‌تواند پس از گذشت مدتی از اقامت خود برای دریافت آن‌ها درخواست دهد.
  • هزینه تحصیل دکتری در ترکیه با توجه به دانشگاه و رشته متفاوت است اما قابل بیان است که تحصیل آن در دانشگاه‌های دولتی هزینه کمتری دارد و در دانشگاه‌های غیردولتی با توجه به امکانات آن‌ها دارای هزینه بیشتری می‌باشد.
  • مهاجرت تحصیلی به ترکیه در هر مقطع و حالتی که باشد می‌تواند با کمک یک وکیل مهاجرتی خبره انجام گیرد که از این طریق فرد متقاضی می‌تواند به خوبی مراحل مربوط به آن را طی نموده و پرسش‌های خود را از آن فرد بپرسد.
  • فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی و تحصیل دکتری در ترکیه می‌تواند از کمک افراد دارای تجربه و یا وکیل مهاجرتی خبره استفاده نماید و از این طریق روند مهاجرت را به آسانی انجام دهد.
  • اطلاع از بهترین دانشگاه‌های ترکیه می‌تواند از طریق سایت‌هایی انجام گیرد که با توجه به نظرسنجی از دانشجویان و معیارهای بین‌المللی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند و می‌توان تمامی جزئیات و اطلاعات مربوط به دانشگاه مورد نظر را به دست آورد.

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل

افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی در ترکیه می‌توانند پس از گذشت مدتی که می‌تواند ۳-۵ سال باشد، برای دریافت اقامت دائم اقدام نموده و درخواست خود را به اداره مهاجرت ترکیه ارائه دهند.

پس از انجام بررسی‌ها در صورتی که رفتار فرد در این مدت مناسب بوده و مشکلی نداشته باشد و همچنین افرادی که قصد دریافت اقامت و شهروندی در کنار وی را دارا هستند بدون مشکلی در این چند سال زندگی کرده باشند، واجد شرایط اخذ شهروندی می‌شوند.

با توجه به اینکه افراد سودجو در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند تا با روش‌های گوناگونی مانند مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج و یا پناهندگی و راه‌های غیرقانونی شهروندی این کشور را به دست آورند، می‌توان بیان کرد که سخت‌گیری‌هایی در این زمینه اعمال می‌شود و ماموران سعی می‌کنند تا با روش‌های مختلفی افراد را مورد ارزیابی قرار دهند.

درباره تحصیل دکتری در ترکیه

۳

دانشگاه‌های مناسب برای تحصیلات عالی

دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل دکتری در ترکیه و یا مقاطع دیگر مانند کارشناسی ارشد و کارشناسی، با توجه به وضعیت و علایق فرد مورد بررسی قرار می‌گیرند و انتخاب می‌شوند.

در واقع فرد متقاضی می‌‌تواند اسامی تمامی دانشگاه‌های برتر را مورد بررسی قرار داده و شرایط مربوط به هرکدام را نیز مطالعه کند و با توجه به تمامی این موارد برای انتخاب بهترین دانشگاه اقدام نماید.

افراد مختلف دارای معیارها و انگیزه‌های گوناگون و خاصی از انتخاب دانشگاه مدنظر خود هستند. برای مثال برای برخی از افراد مهم‌ترین نکته این است که دانشگاه مورد نظر آن‌ها بورسیه نیز ارائه دهد و فرد بتواند به صورت رایگان در آنجا تحصیل کند.

برخی دیگر هم به دنبال این هستند که کدام دانشگاه رشته مورد نظر آن‌ها را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد و در واقع کیفیت تحصیل و استادانی که در آنجا مشغول به کار هستند برای وی مهم می‌باشد.

برخی از دانشگاه‌های برتر ترکیه عبارت‌اند از: کوچ، سابانجی،بیلکنت، دانشگاه استانبول، دانشگاه فنی خاورمیانه، آنکارا و بوغازایچی. فرد متقاضی می‌تواند از طریق جست و جو در اینترنت و یا کسب اطلاعات از طریق یک مشاور مهاجرتی خبره بهترین دانشگاه را از میان دانشگاه‌های برتر و یا میان رده ترکیه انتخاب نماید.

هزینه تحصیل دکتری به چه صورت است؟

هزینه تحصیل دکتری در ترکیه در حالت کلی از تحصیل کارشناسی یا کارشناسی ارشد بیشتر است و به همین منظور فرد باید توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

تحصیل دکتری در ترکیه از ۲۰۰۰ تا ۱۹۰۰۰ دلار می‌تواند باشد و به نوع دانشگاه و رشته و مسائل دیگر بستگی دارد. به همین منظور فرد باید انتخاب دانشگاه را با توجه به شرایط خود انجام دهد.

دولت ترکیه جهت جذب دانشجویان از سراسر دنیا به این کشور برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته و حتی کمک‌ هزینه‌هایی را به دانشجویان پرداخت می‌نماید که افراد واجد شرایط می‌توانند آن را دریافت کنند.

بورسیه‌های مقطع دکتری ترکیه

همانطور که بیان شد برای مقطع دکتری در ترکیه بورسیه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که افراد واجد شرایط می‌توانند برای دریافت آن‌ها درخواست داده و با توجه به رزومه علمی خود و تجربیات گوناگون، شانس خود را برای دریافت آن امتحان کنند که در این قسمت برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اولین بورسیه توسط بانک توسعه اسلامی ارائه می‌شود و برای جوامع مسلمان و کشورهای عضو ISDB می‌باشد و دانشجویان می‌توانند با توجه به شرایط از آن استفاده نمایند.

بورسیه بعدی بورسیه دولتی ترکیه می‌باشد که از طریق دولت ترکیه تامین می‌شود و دانشجویان خاصی مدنظر آن هستند که واجد شرایط دریافت باشند و برای آن‌ها تعبیه شده است. دانشجویان کشورهای خاورمیانه، آفریقا، آسیای میانه و شرق اروپا.

بورسیه‌های دیگری هم هستند که برای مقطع دکتری ارائه شده و فرد متقاضی می‌تواند برای دریافت آن‌ها با توجه به ددلاین اعلامی از سوی دانشگاه درخواست داده و آن‌ها را دریافت نمایند. برای کسب اطلاعات در رابطه با تمامی بورسیه‌‌های تحصیلی ترکیه می‌توانید از طریق یک مشاور مهاجرتی معتبر و قابل اعتماد اقدام نمایید.

تحصیل دکتری در ترکیه چگونه است

۴

وکیل مهاجرتی برای تحصیل دکتری در ترکیه

با توجه به اینکه پروسه مهاجرت دارای سختی‌های زیادی است و افراد متقاضی باید در نظر داشته باشند که مراحل آن را به صورت درست و دقیق رعایت کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن ویزای خود را دریافت کنند، به نظر می‌رسد که استفاده از کمک‌ها و مشاوره‌های یک وکیل مهاجرتی خبره نیز بسیار تاثیرگذار است و باعث می‌شود که روند کار به شکل سریع‌تری انجام گیرد.

بنابراین با توجه به محدود بودن وقت و فرصت‌های انسان، به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا با کمک یک فرد باتجربه و آگاه به فرایند مهاجرت، برای انجام آن اقدام نمایند و به این ترتیب شانس خود را برای مهاجرت در سریع‌ترین حالت ممکن امتحان کنند.

بنابراین افراد متقاضی می‌توانند پس از انتخاب بهترین روش مهاجرت به ترکیه برای کسب اطلاعات در رابطه با روند انواع روش‌های آن از کمک یک وکیل قابل اعتماد و باتجربه استفاده نموده و پس از آن برای دریافت ویزا و اقامت ترکیه اقدام کنند.

شما می‌توانید از طریق این مجموعه بهترین وکلای مهاجرتی را بررسی کرده و فرد مورد نظر خود را انتخاب کنید و با وی در ارتباط قرار گیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا